Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Pdb-Bloggen

Pdb sätter människor, idéer och organisationer i rörelse genom verksamhetsutvecklande IT-lösningar. Här skriver vi om den typen av problem vi kan lösa, om intressanta händelser i IT-världen och om hur det är att jobba på Pdb. Välkommen!

RSS

12 coolaste trenderna för digital försäljning 2019

12 coolaste trenderna för digital försäljning 2019

De senaste veckorna har det varit e-handelshysteri utan motstycke, det var Singles day tätt följt av Black Friday och nu pågår den ordinarie julhandeln för fullt.

Inom B2C accelererar e-handeln som aldrig förr och Alibaba sålde för 1 miljard (dollar!!) på 85 sekunder under årets största shoppingdag Singles Day. E-handeln är här för att stanna, så vad ser vi för trender när vi nu kollar in i nästa år? Generellt sett kommer det ske en stor uppdatering av flertalet befintliga e-handelsplattformar och där det tas ett större grepp kring själva upplevelsen.

Här har jag sammanställt en topplista med de 12 trender jag tycker är allra mest spännande och coola inför 2019 års utveckling av e-handel.

 

1. Augmented Reality & Virtual Reality

Jakten att förbättra kundupplevelsen och möta kunden där de är med hjälp av olika tekniker fortsätter.

Många av dagens kunder har gjort större delen av köpresan digitalt redan innan de gör ett fysiskt besök i butikerna. Augmented Reality (AR) kommer bli ett kraftfullt verktyg för att skapa en naturlig upplevelse av produkten i ”hemma”-miljön.

Med AR skapas en ”real life experience” helt enkelt. Ikea använder sig av denna lösning så du kan möblera ditt rum och se hur t.ex. soffan passar in i ditt hem. Dörrtillverkaren Jeldwen har en app som visualiserar din nya ytterdörr ihop med ditt hus. Med hjälp av AR kommer mäklarbranschen kunna hålla en helt digital visning av ditt hus. Jag tror det kommer sprida sig till allt fler användningsområden under 2019-2020. Vilka användningsområden tänker du på?

 

2. Machine Learning and Artificial Intelligence

Machine Learning (ML) och Artificial Intelligence (AI) blir integrerade delar i många branscher, och e-handel är inte annorlunda. Eftersom online-konsumenten förväntar sig en mer personlig erfarenhet blir ML och AI nödvändiga delar på en framgångsrik e-handelsplats. Med dessa tekniker kan företagen tillhandahålla en riktad shoppingupplevelse samtidigt som negativ feedback reduceras.

"ML och AI blir som elektricitet" sa Google VD Sundar Pichai, mycket pekar på att det inte längre är en konkurrensfaktor utan en självklarhet. Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras och allt som kan automatiseras kommer att automatiseras.

Så vi borde förvänta oss att se en ökning av utnyttjande - och förbättring - av AI- och ML-algoritmer under 2019 och framåt.

 

3. Personliga mötet blir till genom Personalisering

I ett digitalt möte är det personliga en avgörande faktor. Besökaren önskar att relevant information presenteras och marknadsförs mer eller mindre på sina villkor. Att fråga om vi ska gifta oss direkt efter högerswipen kan nog uppfattas som ”too much, too soon,” precis så är det för besökaren på webbplatsen. Sätt upp kundresan och alla stegen besökaren gör (konverterar) för att närma sig målet, vilket i en e-handel är lika med ett köp.

Personalisering löser detta genom att bemöta oss med relevant erbjudande i rätt tid. Det skapar rätt effekt! Apropå effekt så ligger effektkartläggningen till grund för bra personalisering. I vardagen möter vi personalisering på Spotify, Netflix m.fl.

Stjärnan inom området digital försäljning är helt klart och inte så oväntat Amazon.
 

4. Chatbotar

Är det återkomsten av Boten Anna vi ser? 

Även om de chatbotar vi möter idag är ganska klumpiga, så slår trenden igenom i de flesta kommersiella och e-handelswebbplatser och vi kan förvänta oss att se mer av detta under 2019. Faktum är att chatbots kommer att bli många konsumenters första direkta erfarenhet med AI-baserad automation.

Kundservicen chatbots erbjuder är nära en mänsklig nivå av service, genom att vägleda användaren i en typisk serviceprocess. Det finns också en högrisk med botarna för när de kommer till korta i icke-typiska situationer, kan detta potentiellt vara skadligt för företagen. Vi får nog helt enkelt se hur långt tekniken kan avancera i 2019.

 

5. Multichannel och Omnichanel

Det blir allt viktigare att veta vilka beröringspunkter dina kunder har med ditt varumärke och var de sker för att vägleda dem till köp.

Vi pratar Omnichannel när vi menar olika digitala kanaler för marknadsföring och köp. Multichannel tar även in de analoga beröringsytorna och de är också de som är svårast att analysera.

Några tips är att synka ditt CRM-system med din e-handel och att se var kundens touch points både analogt och digitalt sker. Genom det kan du analysera hela resan och säkerställa att era affärsprocesser är linjerade med e-handeln och kundresan.

Vi kan genom vår partner Litium och deras senaste version 7 av plattformen presentera  ”Unified Commerce”, som innebär sömlös handel över alla kanaler. Det hjälper er distribuera ert sortiment snabbare till olika kanaler.

 

6. En sammankopplad värld – det digitala och analoga.

Amazon gav det digitala plats i det analoga rummet genom en närbutik som saknar kassa och utcheckning. Allt du plockar ner i korgen dras per automatik från ditt kort när du lämnar butiken.

Tesla har stora skärmar i sina showrooom där du med touch-teknik kan bygga och konfigurera din nya bil. Flertalet biltillverkare har lösningen "bygg din bil" men allt fler kommer flytta ihop det med det analoga showrummet och låta oss kunder beställa bilen direkt online eller där på plats.

Att erbjuda kunder en digital upplevelse i de analoga besöken kan fler verksamheter ta med sig. Det ska vara enkelt att beställa och göra köpresan på flera ställen och genom flera kanaler. Fundera på hur ni kan använda mer digitalt i de analoga utrymmena där era kunder finns.

Många butiker erbjuder idag Collected Store lösningar där vi beställer online och hämtar i butiken. Framöver kommer fler butiker skapa showrooms-ytor och komplettera med bättre förutsättningar för upphämtning av ditt beställda paket.

 

7. The last mile – E-handelns stora utmaning

Frakt är en konkurrensfaktor för e-handel. De stora aktörerna Amazon och Alibaba leder genom att äga hela kedjan och logistiken. Vi är vana vid att beställa och få hämta ut paketet någon vecka senare på lokala utlämningsstället. Amazon har gått före här med genom att leverera förutseende, med deras omtalade entimmes-leveranser.

Framtiden ger säkert ännu fler alternativ för leveranser, till exempel med drönare, i bilen, på jobbet, paketboxen vid förskolan, skolan, tågstationen, etc. Vi kommer se lösningar med månadsabonnemang på leveranser och samkörningar.

Leveriet, är en nysatsning av Fastighetsbolaget Atrium Ljungbergs. Där utnyttjas nu gamla butikslokaler för att skapa ett utlämningsställe och mötesplats mellan e-handel och kund. Du får som konsument nu möjligheten att samla ihop dina frakter och hämta allt en gång i veckan på ett ställe. Satsningen blir möjlig genom leveranssystemet LogTrade och Ericsson som utvecklar framtidens logistik och tar fram en ny global standard för Logistik – Internet of Logistics.

Jag tror kundupplevelsen blir hårdare sammanknuten här mellan e-handel och transportbolagen så att kunderna slutligen ser de som en och samma part. Så transportören blir del av varumärket för e-handeln som jag checkade ut ur.

 

8. Röstsök och digitala assistenter

Vi ser en kraftig tillväxt i röstsökning och våra digitala assistenter gör intåg i varje hushåll. E-handeln kommer få fokusera på "top of assistant" istället för "top of mind". Forbes menar på att Voice-shopping kommer dubblas till 2020 och omsätta mer än 40 miljarder dollar. Detta då assistenterna blir mer integrerade i vår vardag. Mer om den trenden läser du här.

 

9. Abonnera mera

Leasing och prenumeration är två relativt gamla begrepp och här växer det ordentligt. Vi kan numera låna, dela och prenumerera på det mesta. Delningsekonomin växer explosionsartat inom flera områden!

Här är tre exempel som jag tycker sticker ut lite:

  • Elektrolux städar åt dig när du gör annat. Du får hem en robotdammsugare där allt ingår med fast och låg månadskostnad. 
  • Idag kan du välja privatleasing på din bil och samtidigt hyra ut bilen när den inte används. Du får då en lägre månadskostnad. Gomore ger dig leasing, uthyrning och samåkning i samma tjänst. 
  • B2B ehandel med leasing direkt i checkouten, det erbjuder Swea Ekonomi i sin checkout-lösning som givetvis jackar fin fint in i Litium-plattformen.

Som rolig parantes får detta mig att tänka på lilla Jönssonligan...

 

 

10. Automation och integration

Trenderna för 2019 visar att fler led blir automatiserade och att flöden optimeras. Integrationen ställs på sin spets då många av oss sitter i en uppsjö av olika system som helt plötsligt måste prata med varandra. För att svara upp på kundupplevelsen och snabbare ”upp”-tider behöver vi lösa vår spaghettihärva av olika system och kopplingar. Det görs med systemintegration och framförallt genom att ha en strategi för det.

 

11. Business Intelligence skapar aktivitet av data

Vi har idag mängder av data som vi kan jobba med och analysera. Genom olika verktyg och olika dashboards får vi realtidsdata och pulsen på hur verksamheten går.

Att koppla ihop den digitala försäljningen, marknadsföringen, och ”analoga” försäljningen för att se samband och dra lärdom av det görs enklast i en gemensam dashboard för alla kanaler. BI (Business Intelligence) blir här nyckeln för att lyckas.

BI:s förmåga att göra variations- och undantagsrapportering gör det möjligt för ledningsgruppen att koncentrera sig på de områden som kräver omedelbar uppmärksamhet, att veta var problemen är och att borra ner ytterligare för att fastställa grunden till deras problem. Det gör att vi går från data och analys till action på kortare tid.

Det är fullt möjligt genom verktyget Power BI att få det i mobilen med notiser också. Fantastiskt om du frågar mig!

 

12. B2B - Business to business

Att e-handeln också kommer till B2B-segmentet råder det ingen tvekan om!

Det hör ihop med det beteende vi lär oss hemma i våra privata köpresor. Självklart vill vi ha liknande upplevelse när vi beställer saker till jobbet. Nästa generation inköpare är uppvuxna med e-handeln och ser det som en självklarhet framför faxen.

Komplex försäljning börjar anamma den digitala köpresan med hjälp av t.ex. Inbound-metoden. Nu sker cirka 60% av köpresan digitalt innan kunden tar kontakt med säljare. Vi slussar ner våra potentiella kunder i en digital säljtratt närmare ett köp. Den kanalen blir en ytterligare kontaktyta med kunder. Det gynnar den totala omsättningen att komplettera återförsäljarledet med en digital köpkanal och på det sättet komma närmare sina kunder.

Detta genererar dessutom mängder av data som kan användas till att utveckla fler produkter!

 

Läs mer: Digital försäljning

 

Summering

Min summerade trendspaning och take-aways av e-handel 2019:

  • Tänk utifrån och in, sätt in dig i dina kunders värld och köpresa. Gör era processer och val av system utifrån att göra resan så enkel som möjligt för era kunder att utföra sitt köp. Gör inte för komplicerad konfigurator vid komplexa köp som till exempel bilbranschen har haft länge nu. "Dina val fungerar inte ihop, tyvärr tar det stop här" etc. Det ger en tveksam kundupplevelse.
  • Vi pratar B2B och B2C som om det är olika digitala kanaler men i grunden är det människor som handlar av människor, men genom olika kanaler och på olika tillvägagångsätt. Det är viktigt att sätta människan i centrum och möta upp behoven. Detta görs förslagsvis genom mycket analyser och dra nytta av all data vi har samlat på oss om våra kunders digitala DNA.

 

Driver du ett B2B företag och vill du veta hur du ska börja med digital försäljning och vilka förutsättningar du har så prata gärna med mig så gör vi analys av ert nuläge och önskat läge med er.

Jag vill bli kontaktad!

 


Christoffer Williamson är affärsutvecklaren som brinner för digitala affärer och användarupplevelser. Med erfarenhet från både B2C och B2B är han den självklara parhästen i alla e-handelsprojekt. 


Kommentarer