Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Pdb-Bloggen

Pdb sätter människor, idéer och organisationer i rörelse genom verksamhetsutvecklande IT-lösningar. Här skriver vi om den typen av problem vi kan lösa, om intressanta händelser i IT-världen och om hur det är att jobba på Pdb. Välkommen!

RSS

Intresset för digital handel mellan företag ökar

Intresset för digital handel mellan företag ökar

Nu har andra upplagan av undersökningen Svensk B2B-handel kommit från Litium och Hägvall & Sjöman. Förra året tog jag ut tre saker som var intressanta att reflektera över och det är fortfarande invanda arbetsätt och komplexiteten i B2B-affären som är de största utmaningarna för företagen.

 

Läs sammanfattningen av förra årets rapport här

 

Här kommer tre höjdpunkter från 2017-års rapport.

1. Närmare två tredjedelar av B2B-företagen säljer digitalt

Andelen som säljer digitalt ökar från 2016 års studie (57 %) till hela 67 %. Här är inte bara webbshoppar utan även EDI och ÅF-portaler inräknade.

Fortsatt ökning av den digitala affären förväntas. Hela 94 % av företagen som säljer digitalt förväntar sig att deras digitala försäljning kommer att öka de närmaste 3 åren och över hälften om de som idag inte satsat på digital handel planerar att göra det inom samma tidsperiod.

Det finns med andra ord många utmaningar bland företaget. Att ställa om organisationer och teknik inför nya kundbeteenden.

2. Svårt att paketera erbjudandet för online-försäljning

På frågan varför det inte finns något planer på att erbjuda digital handel svarar fler än hälften (56 %) att deras erbjudande inte passa att sälja digitalt. Undersökningen skvallrar om att det är konsult- och tjänsteföretag som står för den höga andelen. Ja, det är svårt att paketera ett tjänstebaserat erbjudande för online-försäljning. Då handlar det om att skapa leads och göra avslut på andra sätt i många fall.

3. Ansvaret för digital handel är kommersiellt

Snart är dagarna helt förbi då IT-chefen hade ansvar för e-handeln. Andelen IT-chefer som ansvarar för den digitala handeln i företagen minskar och är nu nere i 21%. Det är i stället försäljningsansvarig och e-handelsansvariga som tillsammans med marknadschefer tar över ansvaret.

 


 

Digitaliseringen pågår för fullt. Behöver du hjälp att kartlägga köpresor? Funderar du på vilken e-handelsplattform du ska välja eller hur du ska få ut mer av dina marknadsföringsinsatser med automatisering? Christian Åhs Grevsjö vet hur du kan driva affärer med hjälp av webb och e-handel. Mejla eller ring 0702-317927 och snacka vidare!


Kommentarer