Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Pdb-Bloggen

Pdb sätter människor, idéer och organisationer i rörelse genom verksamhetsutvecklande IT-lösningar. Här skriver vi om den typen av problem vi kan lösa, om intressanta händelser i IT-världen och om hur det är att jobba på Pdb. Välkommen!

RSS

Röststyrning och digitala assistenter på arbetsplatsen | Bloggserie om röststyrning del 3

Röststyrning och digitala assistenter på arbetsplatsen | Bloggserie om röststyrning del 3

Nyligen lanserade Google sin röststyrning och digitala assistent på svenska, vilket för många kan tyckas vara självklart och inte särskilt uppseendeväckande. För mig är det fantastiskt och speciellt att de faktiskt satsar på minoritetsspråk som svenska. Roligt att de ser tillväxtpotentialen i den digitala transformationen och tar med ett antal mindre språk också för att till slut ansluta så många som möjligt. Mina tidigare blogginlägg har berört ämnet och har du missat dem får du catch up genom länkarna nedan. I det här sista inlägget i serien om röststyrning så spekulerar jag kring arbetsplatsen.

 

Läs mer: Del 1 - Vem är din influencer?

Läs mer: Del 2 - Så här gör du en röststyrningsstrategi

 

Det vi har hemma vill vi ha på jobbet

Vi tenderar ju vilja ha det vi har hemma på jobbet också eller hur? Som exempel har vi intranät och fillagring. Företag har haft trötta plattformar och sega servrar för lagring. Facebook kom och så även molnlagringar som Google drive, Dropbox, etc. Vi vande oss vid att det helt plötsligt var enkelt att dela filer och ge access till dem. Det var dessutom även enklare att kommunicera med varandra. Några, däribland Facebook, förstod att vi önskar ha det som hemma även på jobbet. Det fick namnet Collaborative och våra intranät blev helt plötsligt samarbetsplattformar. (Ni som inte är där ännu håll ut!)

 

Röststyrda assistenter på jobbet


Så hur kan framtidens röststyrda assistenter komma in på våra arbetsplatser? 

Föreställ dig att du kommer till jobbet och startar dagen med din röst. Du får intranätets senaste uppdateringar och dagens agenda uppläst. Du kan styra ljus, temperatur och ventilation med hjälp av enkla röstkommandon eller kanske till och med överlåta det helt till din digitala assistent som kan optimera det utefter hur du mår och ditt humör. Assistenten kanske kan förvarna om din kollegas humör innan personen befinner sig i rummet. Allt kan helt enkelt optimeras utifrån din egna algoritm som är under ständig förändring. Lägg på en drönare och du kanske kan beställa dagens första kopp kaffe och få den levererad till din plats?!

En digital assistent kan boka möten när det passar alla deltagande parter bäst, det kan vi se i denna demo från Microsoft Cortana @work. I framtiden kan vi nog också få hjälp att kalla rätt personer till mötet utifrån agendan. Vår assistent vet helt enkelt vilka personer som under detta möte skulle bidra mest och vid rätt tillfälle. Assistenten kommer snabbt kunna plocka fram relevant innehåll och gamla anteckningar inför mötet och om så önskas läsa upp dem.

Som videon från Microsoft visar kan vi idag få hjälp med anteckningar, se vem som sa vad och få realtidsöversättningar.

Även Google Docs har den funktionen vilket vi ser i videon här:

Där har jag skrivit merparten av detta inlägg i och det fungerar förvånansvärt bra även på svenska. Det som fungerar sämre på svenska är kommandon som punkt, radbrytning etc. Så en korr-runda är nog ett måste, sorry marknadsavdelningen😉

Testa själv! Du med ett Gmail konto kan prova hej vilt! Testa även att sätta den yngre generationen på prov och se hur de tycker att röststyrning är en självklarhet. Min 6-åring har kommit på att Google Assistent är utmärk hjälpreda i matematiken, kan ge receptförslag på pannkakor och givetvis läsa upp väderstatus...

 

Röst är "the next big interface"

En forskningsgrupp på Stanford har också kollat över detta med röststyrning och kommit fram till att det är tre gånger snabbare än att vi ska skriva in texten på våra touchskärmar. Att det kommer växa visste vi redan 2016 då Mary Meeker kallade röststyrning “the next big interface”. Det kommer innebära ett paradigmskifte för interaktionen mellan människa och dator.

De stora företagen bakom digitala assistenter jobbar nu för fullt med att inte bara öka träffsäkerheten på röstökningar upp till 99% utan också känna igen vårt sätt att utrycka oss och förstå känslorna bakom.

 

Jag vill prata mer om digitalisering!

 

För att summera mina tre blogginlägg med några Q&A:s:

  • Är framtiden röststyrd med assistenter som är intelligenta? Japp med all säkerhet så är det så!
  • Ser vi ett paradigmskifte i hur vi interagerar med våra maskiner? Jajamen och det lär dessutom bli fler interaktioner med dem.
  • Kommer detta förändra våra öppna landskap och arbetsplatser? Jag tror det då vi helt plötsligt behöver prata mer. (Jippie, nu får jag tillbaka mitt kontor!)
  • Var kan det ha störst påverkan då? I kundrelationer och för hur marknad ska jobba framåt! Top of Mind blir Top of Assistant.

Detta gäller givetvis inte alla företag och tjänster (ännu) men fler och fler ju mer komplexa och duktigare våra assistenter blir. Dagligvarubranchen och resebranschen är tidigt ute. I Sverige tog några av våra stora företag taktpinnen direkt när Google Assistent släpptes på svenska. Till dem hör Ica, H&M och SJ. Det ska bli spännande att följa hur de utvecklas.

 

Tell me something good!

Avslutningsvis så kan våra assistenter och röststyrning faktiskt få oss att må bättre och tänka positivt. När världen känns mörk och det pumpas ut negativa nyheter så finns det ett ljus hos våra vänner, de digitala assistenterna. Google lanserade härom veckan (22 augusti 2018) funktionen ”Hey google, tell me something good”. En tjänst som läser upp en aktuell, positiv nyhet. Är inte det en god nyhet?

 


 

Christoffer Williamsson är Business Developer på Pdb, sitter på Stockholmskontoret och är grym på webb. Hans intresse för IT, tech, digitalisering och Inbound Marketing är lika stort som intresset för mänskliga relationer och verksamhetsutveckling

 


Kommentarer