Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Pdb-Bloggen

Pdb sätter människor, idéer och organisationer i rörelse genom verksamhetsutvecklande IT-lösningar. Här skriver vi om den typen av problem vi kan lösa, om intressanta händelser i IT-världen och om hur det är att jobba på Pdb. Välkommen!

RSS

Mät din digitala kommunikation - del 3 | Så får du koll på dina siffror!

Mät din digitala kommunikation - del 3 | Så får du koll på dina siffror!

ATT vi marknadsförare, kommunikatörer och webbredaktörer behöver mäta kommunikationen i digitala kanaler är vi medvetna om. Men hur ska vi bära oss åt? I denna bloggserie har vi försökt reda ut begreppen kring statistik och mätning.

I del 1 förklarade mätninjan Johan Johansson hur du kan komma igång genom att fokusera på varför, vad och hur.

I del 2 delade Johan med sig av sin mätstrategi, det vill säga hur du kan jobba med datan du får in.

I denna tredje, och avslutande del tar Christian Åhs Grevsjö över stafettpinnen. Han är affärsutvecklare med fokus på e-handel och digitala lösningar och har koll på hur du kan driva affärer med hjälp av webben. Här beskriver han hur du kan få hjälp av ett Power BI-verktyg för att samla din mätdata på ett överskådligt sätt.

 


 

Vi spenderar allt mer tid – och pengar – på våra digitala plattformar. Fler inlägg på Facebook, Instagram och Twitter. Vi skruvar upp budgeten för webbplatsen och ökar takten på våra e-mailutskick. Men handen på hjärtat; hur är det med uppföljningen?

 

Gör en plan och håll dig till den

Det är lätt att känna att man behöver finnas i alla kanaler utan att reflektera över varför. Ofta kan det finnas en stress över att alla andra finns där. Att veta varför du finns på en viss plattform och skapar innehåll är där du ska börja. Även frågan om vem du vill nå och med vilket innehåll är bra att ha koll på.

Gör en strategi för ditt arbete på nätet och håll dig till den. Utvärdera den minst en gång om året och revidera vid behov. Strategin ligger bakom vad du postar på de olika plattformarna och hur du uttrycker dig. Den styr också samma saker på din webbplats. Lägg tid och pengar på det som uppfyller målen. Genom att skapa en mätplan ser du enkelt vilka mål du bör uppfylla och hur.

 

Så här skapar du en mätplan

 

Följ några få mål och sprid information

När du har börjat postat innehåll är det dags att följa upp. Följ upp mot målen du definierade i mätplanen. Mät mot ett par, tre, definierade mål och håll dig till dem. Att följa för många mål blir splittrande.

När du har koll på de siffror du behöver ha koll på är det dags att sprida information till kollegorna. Att du har örnkoll på satsningarna i de sociala plattformarna och webbplatsen är bra, men du ska också bjuda in kollegor och chefer. Att de blir informerade om hur webbplatsen presterar är viktigt. Ser de att det arbete du gör ger resultat kommer budgeten skruvas upp och de digitala satsningar får större förtroende. 

Med en mätstrategi tydliggör du hur du arbetar med datan som du får in och kan skapa aktiviteter för att förbättra dina insatser.

 

Så här gör du en mätstrategi

 

Samla allt enkelt med Pdb Marketing Analysis

På Pdb har vi sett behovet av att samla data från alla plattformar på en plats. Istället för att hoppa runt mellan olika statistikverktyg kan du med Marketing Analysis samla din data i en och samma vy.

Här får du fördelen att få historik även på de plattformar som själva bara sparar de senaste 12 månaderna. Du kan även lägga samman siffror från olika plattformar och få en samlad bild av resultatet av dina insatser.

Genom att följa din mätdata kan du observera hur din målgrupp tillgodogör sig ditt budskap. Med rätt anpassningar utifrån dina observationer ökar du konverteringsgraden och stöttar er affär på ett ännu bättre sätt.

Hör av dig till mig om du vill veta mer om Marketing Analysis eller prata om uppföljning av mål generellt.

Läs mer: Pdb Marketing Analysis

 


Christian Åhs Grevsjö är affärsutvecklare på eSolutions på Pdb och har stenkoll på hur du kan driva affärer med hjälp av webb och e-handel.


Kommentarer