Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Pdb-Bloggen

Pdb sätter människor, idéer och organisationer i rörelse genom verksamhetsutvecklande IT-lösningar. Här skriver vi om den typen av problem vi kan lösa, om intressanta händelser i IT-världen och om hur det är att jobba på Pdb. Välkommen!

RSS

Mät din digitala kommunikation - del 1 | Så här kommer du igång

Mät din digitala kommunikation - del 1 | Så här kommer du igång

ATT vi marknadsförare, kommunikatörer och webbredaktörer behöver mäta kommunikationen i digitala kanaler är vi medvetna om. Men hur ska vi bära oss åt? Även om vi förstår grunderna i digitala marknadsföring (läs gärna detta blogginlägg som beskriver relationen mellan kommunikation och teknik) så vet vi kanske inte hur vi ska komma över tröskeln och förstå oss på de siffror som presenteras i de verktyg som står till buds. Det är ju så väldigt många siffror, parametrar, segment och diagram...

I samband med en kurs passade jag på att mjölka den duktige kursledaren Johan Johansson, digital analytiker, på en del av hans kunskap. I denna första del av vår bloggserie ”mät din digitala kommunikation” hjälper Johan oss att komma igång med grunderna.

När du läst detta och övriga inlägg i serien kommer du ha en grundförståelse för hur du ska mäta, förslag på hur du ställer upp en mätplan och på vilket sätt du kan presentera din data för att skapa engagemang i din organisation. Prenumerera på bloggen genom att fylla i din mailadress i rutan till vänster så missar du inga inlägg!

/Beata Stigmarker

 


 Mät effekterna av digital kommunikation

Johan Johansson, mätningsninja

 

Jag heter Johan Johansson och brukar kalla mig mätningsninja. Jag är digital analytiker på Outfox och håller även kurser i Google Analytics. Jag hjälper företag och organisationer att erövra den digitala sfären. Nu ska vi se om jag kan bidra med några tips kring mätning!

 

Varför, vad och hur


Först och främst - Ta ett steg tillbaka och fundera på VARFÖR du mäter. Oftast kokar det ner till några specifika punkter, tex:

  1. För att följa upp hur en kommunikationsinsats eller kampanj har presterat
  2. För att förstå vad man kan förbättra till nästa gång
  3. För att undvika att fördomar eller förutfattade meningar ligger till grund för beslut
  4. För att få insikter om nya möjligheter
  5. För att kunna studera de komplexa skeenden vi annars inte kan observera

I det stora hela handlar det om att följa dina aktiviteter online för att se till att de skapar den effekt du önskar. Genom att analysera aktiviteternas mätdata kan du komma till värdefulla insikter.

 

Ramverk för analyser


Sedan behöver du tänka på VAD som ska mätas. Här behöver du ha förståelse för din organisation, viss analytisk förmåga och lite teknisk kunskap kring hur man kan mäta. Som analytiker kan man ta hjälp av lite olika ramverk för att strukturera upp VAD:et. Några av mina favoritramverk är följande:

  • See, think, do and care - Avinash Kaushik. Sätter kunden först och funkar toppen för hela kundresan.
  • Digital marketing and measurement model - Avinash Kaushik. Funkar när man vill mäta en webbplats eller digital kampanj och fokuserar på förvärv, beteende och resultat.
  • AARRR (the Pirate Metrics) - Dave Mcclure. Funkar bra för appar, intranät och spel eftersom den kombinerar beteende- och konverteringsanalys.

Oavsett om du väljer något av ovanstående mätramverk eller något annat så bör du strukturera upp din digitala närvaro på något sätt för att kunna sätta rimliga mål och faktiskt nå dem.

 

Skapa en mätplan


Till sist måste du veta HUR du ska ta dig an denna uppgift. Du vill ha tydliga svar men hur vet du att du ställer rätt frågor?

Min första rekommendation är att man ska mäta det som betalar hyran eller det som ligger så nära den interaktionen som möjligt. Om du inte vet vad som betalar hyran får du backa flera steg och göra om, göra rätt.

Fundera på: Vad kan webben faktiskt bidra med i din organisation? Jobbar du till exempel inom B2B så kommer din webb troligtvis inte avsluta affärer utan generera leads. Då är det viktigt att se webbens effekt i just det sammanhanget, sätta målen utifrån vad webben faktiskt kan åstadkomma.

Här är en enkel mall för att skapa en mätplan:

Exempel: Organisation som jobbar för att rädda utrotningshotade djur med hjälp av gåvor och medlemsskap.

Här har du grunden till en mätplan. Utifrån detta ramverk kan du sedan skapa och anpassa mätningen på din site. 

Detta steg är det mer tekniska och kräver att du vet hur du ska få mätning på plats. Ramverket hjälper dig också med vilka mål, segment och rapporter du måste sätta upp så att du kan utvärdera vilka kanaler som ger mest effekt, hålla koll på din trafik, dina flöden och konverteringar.

Mätstrategi

Hur du skapar en mätstrategi för att veta hur du ska jobba med all din härliga data kommer vi till i del 2 av denna serie. Se till att prenumerera på bloggen (se menyn till vänster) för att inte missa något!

Du får också gärna höra av dig direkt till mig om du har frågor och funderingar.

Johan Johansson

 

 Del 2: Skapa en mätstrategi

 


Kommentarer