Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Pdb-Bloggen

Pdb sätter människor, idéer och organisationer i rörelse genom verksamhetsutvecklande IT-lösningar. Här skriver vi om den typen av problem vi kan lösa, om intressanta händelser i IT-världen och om hur det är att jobba på Pdb. Välkommen!

RSS

Vem är din influencer - människa eller maskin? | Bloggserie om röststyrning del 1

Vem är din influencer - människa eller maskin? | Bloggserie om röststyrning del 1

Den digitala eran tar nya steg framåt och det går fort. Information svämmar över och det pratas om den fjärde Industriella Revolutionen med Artificiell Intelligens och Machine Learning. 

För bara ett knappt årtionde sedan var vi förvånade över att olika varumärken kunde nå ut till oss med bulkmeddelanden för att erbjuda sina produkter utifrån vad vi senast handlade. Idag är det vardag, många av oss har vant sig vid att få förslag på andra personers inköp. De mest sofistikerade webbshopparna gör även en storytelling eller visar vilka av dina vänner som köpt deras produkter.

De senaste åren har röststyrningstjänster utvecklats allt mer i våra iPhones (Siri), i våra Amazon Echo-högtalare (Alexa) och i Googles högtalare (Google Assistant). I veckan lanserade Google sin röststyrningstjänst Google Assistent på svenska och är därmed först av de olika röststyrningstjänsterna att anpassa till vår marknad.


Virtual Hyper-realistic Human som influencer


Vad är en influencer? Vi har hittills definierat det som personer som gjort indirekt reklam i sina flöden på till exempel Instagram. Personen dricker alltid sportdryck från samma varumärke, visar bilder på sina märkesskor och så vidare. Detta är idag reglerat under Marknadsföringslagen som säger att du måste vara tydlig om samarbeten mellan dig och varumärken i reklamsyfte.

 

Miquela och Bermuda i digital fajt


Den nya typen av influencer är Virtual Hyper-Realistic Humans som påverkar oss människor. I maj brakade det loss ordentligt mellan två av de största virtuella kontona på Instagram. Miquela med 1.3 miljoner följare och Bermuda med sina 88.000 följare på Instagram. De gick in i en digital fajt där Bermuda hotade att avslöja Miquelas sanna identitet, hon hackade även kontot och la upp egna bilder på Miquela. 


Dessa influencers ”använder” och promotar varumärken i sina flöden. Bermuda driver även en politisk agenda. Man kan fråga sig om det är moraliskt rätt att de promotar varumärken och produkter som de i själva verket inte använder. De står även utanför vissa lagar och regler då de inte är människor vilket gör det problematiskt.

 

Kommer röststyrningsenheter bli influencers?


Jag tror det, då de växer så det knakar och även börjar ge förslag på produkter. Men varför är röststyrning intressant?

Vi människor kan skriva cirka 40 ord per minut och prata 150 ord. Vi upplever därför röststyrning som snabbare än att använda en app eller webbplats. Vi har också möjligheten att göra annat, som att köra bil samtidigt som vi letar information om vädret eller middagens recept.


Vill du grotta ner dig ordentligt i data kring röststyrningens framfart och tillväxt så rekommenderar jag dig att kika på detta blogginlägg som listar intressant statistik.

 

Nu på den svenska marknaden


Nu har det landat i Sverige! Google lanserade den 15/8 2018 sin Google Assistent på svenska!


I takt med att användarbasen ökar så kommer assistenten bli bättre och bättre på att förstå vad vi söker och hur vi gör det. Till slut kommer våra devices rekommendera oss rätt produkter eller lösningar på problem, problem som vi kanske inte ens är medvetna om än: "Det kommer bli regn idag så jag rekommenderar att du tar med paraplyet".


“Hi Google/Siri/Cortana/Alexa. Can you help me book a holiday for our family?”


Lek med tanken att du låter Alexa, Siri, Cortana eller Google planera din semesterresa. Den samlar in alla data från dina sociala medier kring vad du och din familj/vänner gillar göra på semestern, tidigare resmål och bilder. I din bankapp ser den hur mycket pengar du har sparat för resor och vad du tidigare betalat för semestrar. Den ser när du är ledig i din kalender och tar reda på vilka platser i världen som är bäst att besöka just då. Du kan nu få förslag på de tre bästa alternativen eller så bokar den det bästa alternativet direkt. Dessutom få hjälp att boka upp olika aktiviteter på resmålet. Du spar tid och får möjligheten att åka på en resa som passar din familj eller vänner perfekt. Allt genom frågan ”kan du boka en resa för oss under vår semester?”.

 

Vem tar köpbesluten som påverkar din verksamhet?

 

Detta påverkar oss inte bara personligt utan även professionellt. Oavsett om du är marknadsförare, säljare, verksamhetschef eller egenföretagare: Vi måste nu börja fundera på vem som är beslutsfattare och vem som kommer bestämma i framtiden. Vilka är egentligen våra influencers, var ska vi placera vårt varumärke, vad händer med kundrelationen? Top of Mind blir kanske istället Top of Assistant.

Hur annorlunda är AI, en virtuell människa eller en bot som påverkar våra inköpsbeslut från en serie med skräddarsydda, berättande annonser? Båda har en en tydlig avsikt att utlösa våra känslor för att vi ska "reagera" enligt en redan fördefinierad väg. Som marknadsförare finns det ännu mer att fundera på allt eftersom detta växer. Kommer SEO (Search Engine Optimization) verkligen fungera i framtiden eller slår VEO (Voice Engine Optimization) bättre? Hur ska mina texter skrivas om de ska hålla för att läsas upp?

 

I nästa blogginlägg så tar jag upp några tips hur du ska tänka kring röststyrning och röststyrningsstrategier för din verksamhet. PRENUMERERA gärna på bloggen så missar du inte fortsättningen!


 

Christoffer Williamsson är Business Developer på Pdb, sitter på Stockholmskontoret och är grym på webb. Hans intresse för IT, tech, digitalisering och Inbound Marketing är lika stort som intresset för mänskliga relationer och verksamhetsutveckling.

 


Kommentarer