Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Pdb-Bloggen

Pdb sätter människor, idéer och organisationer i rörelse genom verksamhetsutvecklande IT-lösningar. Här skriver vi om den typen av problem vi kan lösa, om intressanta händelser i IT-världen och om hur det är att jobba på Pdb. Välkommen!

RSS

Röststyrningsstrategi och VEO | Bloggserie om röststyrning del 2

Röststyrningsstrategi och VEO | Bloggserie om röststyrning del 2

I mitt förra inlägg så skrev jag att jag skulle dela med mig av några tips kring hur vi ska hantera röststyrning som strategi i våra verksamheter. Det handlar om att vi framåt kommer se en ökning av röststyrning och hur våra digitala assistenter kommer kunna hjälpa oss med förslag på lösningar och utföra fler saker i vardagen åt oss.

Det visar samarbetet mellan hotellkedjan Mariott och Amazon. Amazons röststyrda digitala assistent Alexa klarar av de vanligaste frågorna i receptionen. Gästen kan nu be ”rummet” om nya handukar, kontrollera rummets temperatur och belysning, checka ut, ge förslag på aktiviteter och restauranger i närområdet och så vidare.

Google har visat hur deras assistent framöver kommer klara av att ringa och beställa klipptider,  boka restaurangbord etcetera. Jag gav i förra inlägget exempel på hur din digitala assistent troligen är framtidens resebokare. 

 

Röststyrning del 1: Vem är din influencer, människa eller maskin?

 

Röststyrning tar oss från touch till touchless


Som ni säkert redan förstått anser jag att transformeringen från touch till touchless inte ligger långt fram i tiden. Google lanserade röststyrning för första gången 2010. Den största utmaningen med det har varit att förändra beteenden hos oss människor. Mognadsgraden har ökat också i takt med att röststyrningen blir bättre, till och med så bra att den hör nyanseringar i vårt språk och kan tolka vad vi menar med vad vi säger. (Google Duplex) . De stora tillverkarna arbetar med att förfina tekniken för röststyrning och även utveckla tekniken för rörelsestyrning - ”gesture control”.

 

Strategi för VEO - Voice Engine Optimization

I takt med att IoT (Internet of Things) växer så det knakar med smarta hem där snart allt är uppkopplat så behövs bara en assistent som nav.  

Några konkreta tips till dig för att utforma din Voice Engine Optimization (VEO):

1. Testa, testa, testa! 

Sätt igång direkt och testa dig fram hur dina kunder kan tänkas söka. Eller varför inte fråga dem? Testa olika fraser, problemställningar och utryck som de kan tänkas använda. På så sätt får du veta hur verktyget fungerar och hur du kan optimera det. Gör du detta kommer du ligga före de andra när det väl slår igenom!

Testa olika produkter: Smarta högtalare vs. Mobil. Google Assistant vs. Siri vs. Cortana vs. Alexa vs. Bixby. Vilka resultat fick du?: Varifrån kom svaren?

Enkelsvar eller flersvarslistor: Hur många svar fick du från varje produkt/assistent?

Rankning: Hur rankas ditt företag och i förhållande till konkurrenter?

 

2. CONTENT och återigen content.

Jaha, nu när vi alla skrivit så fina SEO-anpassade webbtexter och så kommer du och säger att vi ska göra om det? Nej inte jag - men Röstassistenterna säger det… De förstår faktiskt inte vad vi skriver fullt ut. Vi behöver skriva om vårt content till det våra tänkta målgrupper söker på (vilket är en självklarhet). Men nu ska vi skriva det som om de söker med rösten.

Fokus på frågorna: 

  • Du måste skriva i talspråk och använda utryck och ord som din målgrupp använder.
  • Jobba än mer med ”long-tail keyword” fraser som konverterar i ditt content. Det kommer göra det enklare för assistenten att hitta svaren på din sajt.

För svaren blir snippets lösningen. Snippets kan översättas till svenska som "förutbestämd mening eller förslag på mening".

Vad Google menar med Snippets är följande: “When we recognize that a query asks a question, we programmatically detect pages that answer the users question, and display a top result as a featured snippet in the search results.”

Ungefär 40,7 procent av svaren från röstsökning kommer från Snippets. Det gör att de får en nyckelroll i framtidens VEO och SEO. SEO har under längre tid sett förbi detta och haft annat fokus men nu är det dags att ta tag i det på riktigt.

 

3. Se över hastigheten på din webbplats!

Varken vi själva, mobila enheter eller Google gillar sega sajter. Google sätter numera ranking på hur snabb din mobila sida är. I genomsnitt ligger en sajt på 12-15 sekunder men enligt Google bör den ligga på 3 sekunders laddningstid. Är din site långsam hamnar du längre ner i sökresultatet även om innehållet på din site är relevant. När det gäller röstsökning är detta ännu viktigare - det är endast de tre bästa förslagen som kommer upp som förslag vid röstsökning så blir det tuffare att vinna besökaren. Testa din sites laddningshastighet här!

 

Snacka digital transformation

 

Sammanfattningsvis om framtiden

Jag tror att när IOT sammanfogas med de digitala assistenterna och AI, så kommer vardagen som marknadsförare förändras. Till exempel när kylskåpet kan lägga beställning på maten i rätt tillfälle till matleverantören så vi alltid har basvarorna hemma utan att själva vara hemma. Ger förslag på recept utifrån våra vanor, aktiviteter och prisbild.


Våra assistenter förstår oss kanske bättre än vi själva och kommer ge förslag på allt från aktiviteter till produkter som passar oss bäst. Det kommer förändra marknadsföringen, för då styr inte konsumenten valen fullt ut själv. Top of Mind blir istället Top of Assistant!


Till sist ett roligt klipp där en italiensk mormor testar röststyrning


 

Företagsvärlden då? Jodå det vi har hemma vill vi också ha på jobbet men det handlar nästa blogginlägg om. Prenumerera på bloggen så missar du inte det!

 


Christoffer Williamsson är Business Developer på Pdb, sitter på Stockholmskontoret och är grym på webb. Hans intresse för IT, tech, digitalisering och Inbound Marketing är lika stort som intresset för mänskliga relationer och verksamhetsutveckling


Kommentarer